Denken met je oren!
Hieronder staan een paar oefeningen om (beter) naar een omgeving te leren luisteren, om de specificiteit als ook de auditieve (on)mogelijkheden van een plek te leren kennen (Ruiz Arana 2024: 9).
- Oefening 1 Schrijf alle geluiden op die je hoort. Rangschik ze naar hun duur: a = continu klinkend; b = met tussenpozen terugkerend; c = maar 1 keer optredend. Categoriseer de geluiden naar hun oorsprong: a = natuurlijke, niet door dier of mens geproduceerde geluiden (water, wind, regen); b = menselijke geluiden (stemmen, fluiten, schreeuwen); c = geluiden van dieren (gezang van vogels, blaffende hond); d = artificiële geluiden (verkeer, alarm, klok, machines).
- Schrijf alle geluiden op die je hoort.
- Rangschik ze naar hun duur: a = continu klinkend; b = met tussenpozen terugkerend; c = maar 1 keer optredend.
- Categoriseer de geluiden naar hun oorsprong: a = natuurlijke, niet door dier of mens geproduceerde geluiden (water, wind, regen); b = menselijke geluiden (stemmen, fluiten, schreeuwen); c = geluiden van dieren (gezang van vogels, blaffende hond); d = artificiële geluiden (verkeer, alarm, klok, machines).
- Oefening 2 Welke geluiden komen van ver, welke zijn juist dichtbij? Is er zoiets als een auditieve horizon, de grens tussen binnen en buiten gehoorafstand? En in hoeverre verschilt deze van de visuele horizon? Wat zijn de hardste en de zachtste geluiden die je kunt horen? Welke geluiden hebben een hoge frequentie, welke een lage?1
- Welke geluiden komen van ver, welke zijn juist dichtbij?
- Is er zoiets als een auditieve horizon, de grens tussen binnen en buiten gehoorafstand? En in hoeverre verschilt deze van de visuele horizon?
- Wat zijn de hardste en de zachtste geluiden die je kunt horen?
- Welke geluiden hebben een hoge frequentie, welke een lage?1
- Oefening 3 In Deel 1- Inleiding staat dat geluid relationeel is, dat wil zeggen dat geluiden niet slechts wordt bepaald door hun bron, maar ook door de omgeving waarin ze klinken. Beschrijf een paar geluiden uit oefening 1 in meer detail. Bijvoorbeeld bij het geluid van een auto: rijdt hij of staat hij stil? Rijdt hij snel of langzaam? Rijdt hij voor- of achteruit? Is het een grote of een kleine auto? En met meer aandacht voor de omgeving: rijdt hij door een nauwe of brede straat? Is de straat droog of nat? Bestaat het straatoppervlak uit asfalt, klinkers, of iets anders? Hoe hoor je dat eigenlijk? Wat is het effect van de omgeving op het geluid? Is er bijvoorbeeld sprake van echo?
- Beschrijf een paar geluiden uit oefening 1 in meer detail. Bijvoorbeeld bij het geluid van een auto: rijdt hij of staat hij stil? Rijdt hij snel of langzaam? Rijdt hij voor- of achteruit? Is het een grote of een kleine auto?
- En met meer aandacht voor de omgeving: rijdt hij door een nauwe of brede straat? Is de straat droog of nat? Bestaat het straatoppervlak uit asfalt, klinkers, of iets anders? Hoe hoor je dat eigenlijk?
- Wat is het effect van de omgeving op het geluid? Is er bijvoorbeeld sprake van echo?
- Oefening 4 Bepaalde informatie uit oefening 3 – de hoeveelheid auto’s, het straatoppervlak en de omgeving – geeft ook informatie over de sociale, economische en culturele context waarin dat geluid optreedt. Ofwel, door middel van deze geluiden leren we ook meer over de niet-klinkende opgeving. We horen dus altijd meer dan louter het geluid zelf. Vind je de totale geluidsomgeving waarin je oefening 1 hebt gedaan aangenaam of niet? Welke geluiden uit oefening 1 vind je aangenaam? Hoor je geluiden die je hier verwacht of zijn ze verrassend te noemen? Is dat positief of juist niet? Passen de geluiden bij de visuele omgeving? En is dat belangrijk? Welke geluiden zou je willen veranderen, weghalen of maskeren? Welke zou je willen toevoegen omdat je ze mist? Hoe zou dat mogelijk zijn?
- Vind je de totale geluidsomgeving waarin je oefening 1 hebt gedaan aangenaam of niet?
- Welke geluiden uit oefening 1 vind je aangenaam?
- Hoor je geluiden die je hier verwacht of zijn ze verrassend te noemen? Is dat positief of juist niet?
- Passen de geluiden bij de visuele omgeving? En is dat belangrijk?
- Welke geluiden zou je willen veranderen, weghalen of maskeren? Welke zou je willen toevoegen omdat je ze mist? Hoe zou dat mogelijk zijn?