Geluidskunst kan de perceptie van een plek veranderen door geluiden toe te voegen zonder dat die onmiddellijk dominant zijn
Muziek
Hoewel muziek zeker ook een storende factor kan zijn in een geluidsomgeving (denk aan gettoblasters in een stiltegebied), wordt het heel vaak ingezet om ongewenste geluid te maskeren en/of een bepaalde atmosfeer te creëren (achtergrondmuziek in een winkelcentrum of live muziek tijdens een sportevent).
Geluidskunst
Geluidskunst kan de perceptie van een bepaalde plek veranderen, veelal door geluiden toe te voegen zonder dat die onmiddellijk dominant zijn. Ook hier gaat het vaak om het maskeren van ongewenste of continue en eentonige geluiden, bijvoorbeeld door deze geluiden te bewerken om daarmee een andere ervaring mogelijk te maken.1 Een monotone en weinig inspirerende omgeving wordt zo een plek van ontdekking en nieuwsgierigheid. De gebruikers van deze plekken worden op een meer actieve manier betrokken bij een intentioneel ontworpen sonic architecture. Geluidskunstenaars maken vaak gebruik van het (toevallig) reeds aanwezige auditieve potentieel van een bepaalde locatie, en brengen iets tot klinken wat voorheen niet of nauwelijks gehoord werd of de aandacht trok maar wel interessant is (Stjerna 2018; Lacey 2014).
Voorbeelden
Een mooi voorbeeld van een kunstwerk dat actuele geluiden real time bewerkt om daarmee een andere ervaring mogelijk te maken is Harmonic Gate van Sam Auinger en Bruce Odland. (...) In de film is te zien hoe passanten reageren op het werk.
Twee andere geslaagde voorbeelden van auditieve ingrepen in openbare ruimtes zijn opgenomen in Deel 7: Praktijkvoorbeelden. Fluisterende Wind in Leiden en Sheaf Square in Sheffield (UK).
Andere voorbeelden zijn:
- Max Neuhaus – Times Square
- Urban Sound Institute – Gallerian
- Bruce Odland en Sam Auinger – Harmonic Bridge
Geluidskunst als ontwerpmaatregel
Geluidskunst komt meer uitgebreid aan de orde in Deel 6. Het is een voorbeeld van een ontwerpmaatregel die geschaard kan worden onder het ontwerpprincipe ‘Geluiden toevoegen’.
